Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Nieuws

24/7 storingsdienst

 Het is winter en koud. Iets na 22.00 uur besluit je je warme bed op te zoeken. Dan gaat je diensttelefoon: meerdere woningen in Den Haag zonder warm water. Het systeem van de hele woontoren blijkt leeg te lopen. Een enorme lekkage! Balen denk je, maar daar is ook direct die adrenaline: dit ga ik oplossen. Vastberaden spring je de auto in, onwetend over de bizarre nacht die je te wachten staat.

 

Dit is niet het begin van een spannend boek. Dit is het avontuur dat David Jong meemaakte, een van onze servicetechnici. Hij moest hals over kop naar Caland Dock, een complex van vijf woongebouwen met zo’n 550 appartementen. “Het online beheersysteem liet zien dat de installatiedruk in twintig minuten was gezakt van zeven naar nul bar. Toen ik er vijf kwartier later arriveerde, stond de hele binnenplaats blank.”

 

12.000 liter water weggelopen
“Enerzijds was ik opgelucht omdat de wateroverlast beperkt bleef tot de parkeerplaats”, vervolgt David. “Anderzijds was ik extreem alert, want ik stond daar in mijn eentje voor een grote plas water met veel elektrische apparatuur eromheen. De muur, het plafond, alles was nat.” De hele installatie was leeggelopen, die bevatte 12.000 liter water. Met een vlinderklep kon David het systeem gelukkig snel weer afsluiten. “Direct rees de volgende vraag: hoe krijg ik er in vredesnaam zo snel mogelijk weer water in, zodat de bewoners weer warm water hebben?”

 

Voorbijlopende jongedame raakt ontwel
Met de normale waterdruk zou het vullen urenlang duren, het was inmiddels na middernacht. David besloot zijn collega Mike Hoogland wakker te bellen voor overleg. Zij betrokken ook het afdelingshoofd erbij. Mike zou met pompen en slangen naar Den Haag komen. “Net toen ik dacht even op adem te kunnen komen, liep er tegen 3.00 uur een jong stel langs waarvan de dame onwel raakte. Een paar minuten later kwam ze gelukkig zelf bij.”

 

Rammelende honger
Rond 5.30 uur arriveerde Mike. Het plan met de pompen pakte uit zoals verwacht. Om 7.00 uur hadden de mannen de warmtelevering hersteld. David: “Toen zijn wij naar de dichtstbijzijnde supermarkt gereden voor een ontbijtje. Ik rammelde van de honger! Daarna checkten wij de installatie nog een keer. Wordt het wel echt warm? Blijft de druk goed? Zit er geen lucht in het systeem? Alles werkte. Wij hebben nadien geen enkele melding meer gekregen!”

 

Met trots terugkijken
David keerde huiswaarts, om eindelijk onder de wol te kruipen. Dezelfde week nog onderzocht hij samen met een leverancier de mogelijke oorzaken. Wij zijn weer een ervaring rijker. David kijkt er met trots op terug. “Zoiets is ook gewoon kicken. Midden in de nacht, helemaal alleen. Uiteindelijk is er wel contact met collega’s, maar jíj moet het daar doen. Alle opties razen door je hoofd. En dan samen de klus klaren: de hele flat zo snel mogelijk weer voorzien van warm water… Daar doe je het voor!”

Deel dit artikel

Blijf op de hoogte

Meer nieuws & updates

Schouten Techniek breidt uit naar tweede vestiging!

Ontmoet Ryan en Jort!

Off-grid met Coos Schouten

Installatiebedrijf van het Jaar 2024

GOUDEN FAMILIEDAG: VOOR EN DOOR ELKAAR!

Project Bavodorp – Hoge klanttevredenheid